A scribble of my mind and heart.....

Friday, September 17, 2010

MIMPI


Ramai yang menyangka mimpi sekadar mainan tidur, selalunya depens kepada apa yang kita terlalu fikirkan di siang nya. Tapi sebenarnya mimpi diakui ada takwilnya dalam syariat Islam, dan ilmu mentakwil mimpi diiktiraf ulama.

Bila kebanyakan mimpi pelik aku, memberikan taksiran tersendiri, aku mula beli buku tafsir mimpi. Hmm...mulanya sekadar suka-suka, la ni dah macam jadi habit. Aku memang obses dengan mimpi, tapi cuma kalau mimpi tu macam sedikit unik dan pelik.

Contohnya, aku pernah mimpi gigi atas yang sebelah depan aku serpih dan buruk sikit. Selang 2 minggu lepas tu...ada peristiwa sedih terjadi dalam family yang melibatkan anak saudara aku. Kalau cek dalam buku tafsir menurut Islam, gigi depan bahagian atas menunjukkan keluarga lelaki, di bahagian depan menunjukkan lebih muda. Dan serpih/hancur menunjukkan ada bala yang akan datang. Manakala gigi yang kotor atau buruk, ditakwilkan sebagai akan terjadi sesuatu yang memalukan dalam keluarganya.

Kezen aku pula, dah arwah la...seminggu sebelum meninggal, dia ada bagitau kat another kezen, dia mimpi semua gigi dia luruh. Rupanya...dia yang nak meninggalkan family dia.

Antara yang ada dalam buku takwil mimpi dalam simpanan aku ni, adalah;

' Bermimpi membersihkan gig dari kekotoran, bererti pengorbanan harta untuk menghilangkan kesusahan. Bermimpi melihat gig pulih dari penyakit, panjang dan cantik menandakan bertambahnya kekuatan, harta dan pangkat dalam keluarga.'

' Orang yang bermimpi melihat giginya jatuh ke tanah, menandakan kematian. Jika dia melihat gig tumbuh pada jantungnya, bermakna dia akan mati.'

' Menurut riwayat, ada orang yang bermimpi melihat semua giginya tanggal sehingga dia amat sedih. Kemudiannya dia menceritakan mimpinya itu kepada ahli tafsir mimpi. Maka ahli tafsir mimpi itu berkata " Semua orang yang sebaya denganmu akan mati terlebih dulu daripadamu".

Tu antara yang tertulis kat dalam buku 'TAFSIR MIMPI MENURUT AL-QURAN' daripada Imam Ibnu Sirin. Hee...kalau ada yang nak tau beli ler, tak pun boleh tanya aku, nanti aku tolong refer kan.

1 comment:

kak cik said...

kalau mimpi mengail apa lak maknanya. aku kerap sangat mimpi memancing ni, dapat gak ikannya kadang2.

awesome comments