A scribble of my mind and heart.....

Saturday, November 15, 2014

SYUHADA DAN DOA


Doa 1

Tok Njang suka usik Syuhada. Dan dalam semua Tok penakan Syuhada. Tok Njang pengusik tahap gaban.  suatu hari...

Tok Njang : Adik, Tok Njang dah pandai baca doa makan, adik nak dengar?
Syuhada : (Angguk)
Tok Njang : Bismikallah Humma Ahya Wa Amut. ( Tok Njang purposely baca doa tidur).
Syuhada : (Geleng kepala. Muka marah) Tok Njang ni, tu bukan doa makan, tu doa tidok. Dah tua pun tak tau lagi!

( Haha... marah sungguh dia!)

Doa 11

Suatu malam, Tok Tam bawa balik left over pisang goreng dari kedai. Terus bubuh dalam pinggan.
Tok Long yang baru bangun tidur ( baring2 depan TV) nampak goreng pisang tu, terus mengadap dan 'ngap' masuk mulut. ( Dah baca bismillah jer dalam hati).

Syuhada : (Geleng kepala tengok Tok Long sambil mulut bercecit dan cekak pinggang) Ish! Tok Long ni, bangkit tidok, terus makan. Tak baca doa!"

(Haha... Syuhada memang tengah peka bab doa-doa lately!)





Photobucket

Monday, September 29, 2014

CHE PIAH



Che Piah sudah pergi. Godek2 gambar kucing, rupanya, tak pernah ambil gambar Ceh Piah. :'(

Sebenarnya sudah 2 hari Che Piah tak balik, dan kebelakangan ni, hujan pulak tu. Puas keriau nama Che Piah, tapi dia tak balik jugak.

Tup2 semalam, Che Piah balik dalam keadaan kakinya dah ada maggots. Entah kena gigit dengan apapun tak taulah. Nafasnya pun, dah dengar macam nak semput. Hidung keluarkan hingus kuning, dia ada jangkitan paru2 agaknya...

Saya just buat apa yang terdaya, cuci badan dia, bersihkan maggots dari kaki dia, beri dia minum air dan masukkan dia dalam kandang. Tak kunci kandang tu sebab ingatkan dia tak larat nak kelaur dan jalan lagi. Tapi lepas beberapa lama kat dalam rumah, saya keluar dan dapati kandang tu kosong. Che pi mana pulak?

Keriau panggil Che Piah lagi, tapi tak balik jugak... hinggalah 2 jam lepas tu, kakak yang tengah kemas dapur jerit panggil dan bagitau ada kucing mati kat bawah kabinet dapur yang kat luar. Huhu... Che Piah rupanya, ikut pi cari saya kot pintu dapur, dan mati kat situ...

Sedih, bulan ni, bulan kucing mati....

Photobucket

Thursday, September 18, 2014

SEDIH

Hari ini hari yang sedih. Hari yang sensitif... rasa macam nak lari masuk dalam gua dan membalut diri di celah-celah batu... berhibernasi. Atau kalau boleh, nak pi dekat gaung dan nak jerit kuat-kuat. Biar suara itu bergema semesta alam....

Hari ni, hari ulangtahun kelahiran adik yang tercinta. Adik yang kuat jati dirinya. Adik yang kekar semangatnya. Adik yang sedang berjuang dengan penyakitnya. Semoga Allah mempermudahkan segalanya untuk dia. Dan semoga rahmat Allah melangkau kemungkinan-kemungkinan yang tercatat di dalam kitab perubatan. Saya sayang dia. Sayang sungguh2!

Semalam, dapat berita Oyen, stray cat yang saya beri makan selama dua tahun selepas dibuang di depan kedai ( dari 2010-2012). Kemudian dia tiba-tiba hilang... tanpa nampak kelibat dia di mana-mana... Dia sudah berhenti menunggu saya datang kerja. Dia sudah berhenti berlari sambil mengongoi teriak minta makan...

Oyen, masa masih sihat, gambar 2012 sejurus sebelum hilang...


Dan tiba-tiba dua minggu lepas, selepas 2 tahun hilang, dia balik. Balik dalam keadaan daif sangat. Perutnya berlaga... kempis. Jalannya teroleng-oleng, kakinya macam tak kuat. Saya bawa dia masuk ke dalam kedai, seminggu jugak dia sempat duduk kat dalam, dan 5 hari lepas, kaki depannya tiba-tiba kejang. Tak boleh bergerak langsung.

Tak tahu nak buat apa, saya bawa ke vet. Dr kata, dia cuma boleh mencuba... dan saya tinggalkan dia di sana. Semalam, saya dapat berita... Oyen sudah tiada...

Hmm... macam tu lah kan, kalau kita buang kucing dengan menganggap ada orang lain kesian dan beri makan, saya rasa, dalam kes Oyen... kita silap. Oyen tak akan begitu daif keadaannya kalau ada orang sukarela beri dia makanan. Tentu dia terpaksa menyelongkar tong sampah untuk dapat makan. Kesian...

Masih sedih...


Photobucket

Wednesday, August 13, 2014

KAYA DAN SENANG


Pelajaran hari ini...

Tiap-tiap hari berurusan dengan orang, tak dapat tidak... kita akan dapat banyak pengajaran. Bergantung kepada macam mana kita nak ambik iktibar. Hari ni, saya belajaq something dari customer...

Saya panggil dia Ki, tiap kali dia mai, dia memang suka sembang. Kebetulan hari ni, saya pelawa dia makan buah dokong. Cerita punya cerita, ada customer tolak pintu.

Ki : Apa saja orang ni beli, saya bayaq.(Belum apa-apa, Ki dah bagi arahan.)

Saya musykil. Lelaki yang masuk tu, selalu jugak mai beli sabun dan ubat untuk masalah kulit dia. Dia naik beskat, kalau tak silap... dia kerja tukang kebun kat sekolah.

Lepas customer tu beli barang, sayapun cakap yang semua barang dia, orang sebelah saya nak bayarkan. Punyalah hepi orang tu. Dia ucap terimakasih dan bersalam dengan Ki.

Saya : Kenai ka?

Ki : Kenai macam tu macam tu saja... Kalau nak tau, dialah orang yang paling kaya dan paling senang...

Saya : ( Heran sebab dia naik beskat saja) Awat? Dulu2 dia asai kaya ka?

Ki : Dak aih, dia orang paling kaya sebab dia kaya pahala. Dan dia paling senang sebab sentiasa ada masa untuk pi jemaah kat mesjid. Tiap-tiap haghi 5 kali tak pernah miss... walaupun hari hujan.

Ada orang kereta besaq tapi tak dan nak pi masjid, ada orang sibuk keja sampai tak dan nak pi mesjid ( tang ni macam kena penampaq kat muka seniri). Tengok tadi masa dia salam, dia salawat kat Rasulullah, tambah kaya pahala dia...

Saya : (Angguk kepala) Saya ingatkan kaya dunia...

Ki : kaya dunia nak buat apa? Nak bawa ke mana?

:: Hari-hari ada pelajaran baru, Dan pelajaran tambahan... saya kena cuba kenai kastemer saya...

Lebih baik miskin bertaqwa daripada kaya tetapi berlumuran dosa....

Photobucket

Saturday, August 2, 2014

I SUPPORT GAZA




Salam...

Lama tak menulis. Dah hilang touch untuk menulis... tapi saya masih hidup. Still alive and kicking. Cuma lately, banyak masalah melanda dan mood menulis saya... ke laut. Apapun dugaan, kepayahan saya sudah tentu hanya 10 persen jika dibandingkan dengn penderitaan rakyat palestin. 

Setiap hari membaca update Aman Palestin dan Aqsa Syarif tentang Palestine, hati saya menangis. Melihat dunia membutakan mata dan memekakkan telinga... membuatkan saya sedih. Kita tak berdaya untuk berjuang bersama mereka... kita hanya mampu berdoa dan menyatakan sokongan kita...


You don't have to be Muslim to stand up for Gaza, you just have to be human!!!
Photobucket
awesome comments