A scribble of my mind and heart.....

Sunday, November 7, 2010

DAUN BIAK


Kenai dak daun ni?, ni gambar daun Biak@Daun ketum. Daun yang makin femes kat tempat aku, utara tanahair, juga kat kampung sebelah....

Daun ketum/ daun biak ni, nama saintifiknya ialah Mitragyna Speciosa. Diguna di Thailand sejak dulu kala sebagai penambah tenaga, tapi la ni, di kalangan penagih, digunakan sebagai alternatif untuk menghilangkan ketagihan sementara, dan kebelakangan nie...dah jadi macam air sirap la pulak...boleh minum 2 - 3 bungkus sehari...

Daun Biak bagi kesan macam ambil morfin dan kokain, kesan morfin macam rasa mengantuk sama seperti lepas minum arak atau ubat tidur. Kesan kokain pula akan hasilkan tindak balas yang merangsangkan. Cuma rebusan daun ketum adalah 10 kali lebih kurang daripada morfin sebenar...

So, maybe ada orang kata minum daun Ketum tak bahaya, tapi...minum air daun Ketum untuk jangka masa panjang ada kesan buruk, antaranya.....
Kulit menjadi gelap, tubuh menjadi kurus kering, kurang tidur, mata merah dan menjadi panas baran. Dari segi kelakuan dan sifat, sama macam penagih heroin. Kalau ambik secara kerap selama tiga bulan juga boleh mendatangkan masalah buah pinggang dan hati. Penagih juga sering berasa loya dan menghidapi gastrik yang serius. Keadaan ini jauh lebih teruk daripada menagih heroin.

Yang sedih...kebanyakan yang salah guna daun Biak ni, orang Melayu. Rata2, dari yang muda2 sampai yang tua2...ketagih daun Biak...persen dia aku tak tau la, tapi yang aku dengar kalau masuk kampung tu...macam ramai. Tak cukup dengan bakar duit kerana rokok, sanggup juga habiskan duit, tiap hari...untuk minum air daun ni.

Tak tau nak cakap apa....

7 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin said...

salam kak..
mmglah yg duk buat perangai pelik2 ni kebanyakannya org melayu-Islam.. tak tau nak ckp apa!

Packy @ Mawar Merah said...
This comment has been removed by the author.
NIk Fauziah Nik Hussin said...

isk3.. sampai tahap tu? aduss..kesian tuan rumah, tak pasai2 nak tumpang 'saham'. klu gitu baik pakai katering je atau buat kenduri 4-5 talam.. habis citer!

Packy @ Mawar Merah said...
This comment has been removed by the author.
ahmad said...

aslmkm sorry nak masuk campur sikit gan hampa berdua ni>>>>hampa berdua ni dok d negara mana la ni?atau hampa duduk di malaysia dah ka????klu duduk d malaysia tentu lah org malayu yg byk kena tangkap sebab malaya,klu hampa pi duduk di negara cina ka india ka takkan org melayu jugak yg byk kena tangkap????tentu lah org cina gan india yg byk kena tangkap dan pasai pa hampa tak mau pikiaq hal ni dan satu lagi hampa ni biasa ka minum air ketum yg hampa dok cerita kesan dia dlm masa 3 bulan org blh rosak????jgn lah kita dok memandai-mandai nak hukum sendiri benda2 mcm ni semua kecuali kita minum kita biasa rasa kesan keburukan dari air ketum ni bru kita ckp jgn dok dengaq ckp org lah.....kena cuba dlu bru kita tau apa kesan dia....sya rasa tak da kesan buruk pon yg buruk nya kita dok memburuk-burukan bangsa kita dan ubat tradisional kita sendiri adalah.

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Ahmad,
Jangan marah yer...akak tak cakap2 apa2 tentang kena tangkap ka apa ka. Just mention tetang keburukan daun ketum kalau terlebih minum. Itupun ambil dari sources berita harian.
Daun biak memang ada nilai perubatan, cuma kebelakangan ni jer dah jadi ketagihan. Buktinya...banyak tangkapan dibuat oleh pihak polis.
Kalau tulisan yang secara general ni menyinggung perasaan...akak mohon maaf lah. Kita manusia memang tak sempurna.

isz ismail said...

Searching for air biak..tak tau apa benda.jumpa entry ni.ketum rupanya..thanks kak.

awesome comments