A scribble of my mind and heart.....

Wednesday, August 13, 2014

KAYA DAN SENANG


Pelajaran hari ini...

Tiap-tiap hari berurusan dengan orang, tak dapat tidak... kita akan dapat banyak pengajaran. Bergantung kepada macam mana kita nak ambik iktibar. Hari ni, saya belajaq something dari customer...

Saya panggil dia Ki, tiap kali dia mai, dia memang suka sembang. Kebetulan hari ni, saya pelawa dia makan buah dokong. Cerita punya cerita, ada customer tolak pintu.

Ki : Apa saja orang ni beli, saya bayaq.(Belum apa-apa, Ki dah bagi arahan.)

Saya musykil. Lelaki yang masuk tu, selalu jugak mai beli sabun dan ubat untuk masalah kulit dia. Dia naik beskat, kalau tak silap... dia kerja tukang kebun kat sekolah.

Lepas customer tu beli barang, sayapun cakap yang semua barang dia, orang sebelah saya nak bayarkan. Punyalah hepi orang tu. Dia ucap terimakasih dan bersalam dengan Ki.

Saya : Kenai ka?

Ki : Kenai macam tu macam tu saja... Kalau nak tau, dialah orang yang paling kaya dan paling senang...

Saya : ( Heran sebab dia naik beskat saja) Awat? Dulu2 dia asai kaya ka?

Ki : Dak aih, dia orang paling kaya sebab dia kaya pahala. Dan dia paling senang sebab sentiasa ada masa untuk pi jemaah kat mesjid. Tiap-tiap haghi 5 kali tak pernah miss... walaupun hari hujan.

Ada orang kereta besaq tapi tak dan nak pi masjid, ada orang sibuk keja sampai tak dan nak pi mesjid ( tang ni macam kena penampaq kat muka seniri). Tengok tadi masa dia salam, dia salawat kat Rasulullah, tambah kaya pahala dia...

Saya : (Angguk kepala) Saya ingatkan kaya dunia...

Ki : kaya dunia nak buat apa? Nak bawa ke mana?

:: Hari-hari ada pelajaran baru, Dan pelajaran tambahan... saya kena cuba kenai kastemer saya...

Lebih baik miskin bertaqwa daripada kaya tetapi berlumuran dosa....

Photobucket

No comments:

awesome comments