A scribble of my mind and heart.....

Saturday, December 6, 2014

EMAK SUDAH TIADA...


Setelah mengalami sakit tua beberapa lama, emak yang saya kasihi, Che Yah Ibrahim telah kembali ke Rahmatullah pada hari Jumaat 5 Disember, pukul 5 pagi dan selamat dikebumikan pada pukul 11 pagi hari yang sama.

Sejak emak sakit dan tidak mampu ke mana-mana, sekadar mengatur langkah ke bilik air dengan dipapah anak-anak, saya selalu rasa tidak selesa untuk meninggalkan rumah terlalu lama. Saya selalu berdoa supaya... Allah izinkan saya berada di sisi emak ketika dia menghembuskan nafas terakhirnya... Alhamdulillah! Allah mengkabulkan doa saya...

Tanggal 4 Dis, hari khamis, selepas solat Asar, dada saya berdebar tiba-tiba. Rasa tidak selesa itu sangat ketara tanpa saya tahu penyebabnya. Lepas maghrib, saya terima call dari Kak Mun ( Kakak no 4). Kata dia...

 ' baliklah awal sikit, emak macam tak berapa elok. Tapi jangan rushing, bawa kereta pelan-pelan.' 

Saya balik dengan rasa berdebar... bimbang jika kakak sekadar berbohong untuk meredakan hati saya. Saya bimbang jika pulang saya disambut dengan deretan kereta dan kunjungan jiran tetangga...

Keadaan di rumah lengang, dan saya menghembus nafas lega. Sebaik masuk ke dalam rumah, saya lihat emak berbaring mengiring di sofa. Dia tidur, namun kelihatan sangat lemah. Kata kakak, emak jadi lembik selepas keluar dari bilik air, dia sesak nafas tapi sudah beransur baik. Emak ada tanyakan saya yang belum balik... sebab itu kakak minta saya balik segera.

Tidur mak tidak jerap. Sesekali emak terjaga... dan emak semacam mahu termuntah. Saya angkat dan pangku belakang badan emak dan emak belahak angin. Dan ketika itu saya dapati sofa basah... mungkin itu petanda yang esoknya, saya perlu panggil doktor datang ke rumah.

Malam tu, anak-anak emak yang tinggal berdekatan, tidur di situ. Selain saya dan Kak Mun, Kak Ah, Kak Arah, Abang Mat dan isteri, Kak Arn, juga anak saudara, Nora, yang bertugas sebagai jururawat, semua ada menemankan emak. Kami ambil giliran tidur. Saya tidur dahulu dan mula berjaga selepas pukul 3. Saya sempat habiskan sekali bacaan Yaasin. Berhenti apabila nampak emak resah. Emak macam mahu termuntah semula..

Saya panggil Kak Arah, minta dia tolong angkat emak... dan lepas buat tu, emak tunduk dan termuntah. Muntah emak berwana gelap, macam kopi. Hati sudah tak sedap... cepat-cepat panggil abang dan kakak-kakak. Selepas baringkan emak semula... nampak pernafasan emak semakin lemah. Saya capai surah Yasin dan mula membaca, Kak Mun bisikkan syahadah ke telinga emak. Rasa sunyi sungguh dalam hati. Bacaan saya jadi tidak teratur, airmata turun dengan laju...  saya kerling dada emak yang sudah nampak pegun tak bergerak. Pandangan saya dan pandangan anak saudara... bertemu, dia geleng kepala...

Emak akhirnya pergi juga meninggalkan kami. Sembilan tahun selepas pemergian ayah. Semoga ruh emak aman di barzakh sana. Moga tempat persemadian emak akan lapang dan bercahaya seperti taman-taman syurga yang mendamaikan. Dan semoga emak bakal ditempatkan bersama orang-orang yang beriman dengan rahmat Allah di syurga

kini, sudah hilang nikmat doa dari seorang ibu dalam hidup saya...
Sudah hilang senyum manisnya yang menemani saya selama ini...
Dan sudah tidak akan kedengaran lagi kata-kata nasihat yang membetulkan kesalahan saya... Teguran dan kata-kata emak akan saya kenang buat pedoman untuk mengharungi hidup...

Antara kata-kata emak...

1. Jangan lambatkan solat... yang segantang ganjarannya, akan tinggai sekepoi. Mak memang tak suka anak-anak melewatkan solat.

2. Pakaian kena jaga. Jangan pakai tudung tetapi menampakkan aset dada. Jangan pakai baju singkat hingga menampakkan bahagian bontot yang sepatutnya ditutup. Dan jangan pakai seluar ketat hingga menampakkan aset wanita.

3. Kata emak ketika sakit dan lemah tak bertenaga, ' khudrat, iradat, ilmu dan hayat... milik Yang Maha Esa. Dia hanya pinjamkan pada kita. Sekarang ni, yang tinggal dengan emak hanya hayat yang masih bersisa.' Dan kata-kata tu, sering emak ulang jika mengalami symptom yang sama.

4. Kata emak, buat kerja jangan bertangguh. Kalau nak buat... buat segera. Tapi saya anak yang tidak mampu menurut semua kebaikan emak... saya masih The Great Procrastinator!

Banyak lagi kata-kata nasihat emak yang seperti masih terngiang-ngiang di telinga. Saya pasti akan rindukan emak... SELAMA-LAMAYA...


Berbaktilah selagi masih ada kesempatan... kerana kasih ibu tiada galang gantinya....

Photobucket

2 comments:

Anonymous said...

Semuga ruh ibu ditempatkan di kalangan orang yg soleh dan semuga juga seisi keluarga dikurniakan Allah kekuatan dan kesabaran dengan kehilangan ini..kak ida

Packy @ Mawar Merah said...

Terima kasih Kak Ida... Amin untuk doa itu...

awesome comments