A scribble of my mind and heart.....

Thursday, August 18, 2011

TERINGAT..


Tadi pagi masa nak koner masuk ke kedai, nampak 2 orang muka macam orang Melayu baru keluar dari kedai makan Cina. Kat tepi kedai tu...memang ada mamak juai roti canai. Nampak jer gitu, aku tanya Kak Arn kat sebelah aku,

Aku: Rasa2 Melayu ka 2 ekor tu?
Kak Arn : Sabahan or Serawakian kut...memang muka cam melayu...
Aku : Betoi jugak. hehe...satni marah kat depa macam marah kat adik dulu tu...
Kak Arn : Oh! Yang dah cakap dia sahur tu...

Hmm...tetiba pagi tadi aku teringat insiden few years back. Macam hari ni jugak, masa aku baru mai keje, aku terserempak dengan regular customer aku, baru keluar dari restoran Cina ni. Aku, dengan muka geram tanya le dia...

Aku : Buat apa kat situ?
Dia : Sahur ( masa tu pukoi 10 pagi, dia jawab sambil gelak2)
Aku : Hmm... dah la tak posa main2 pulak. Badan jer sasa...posa malas.
Dia : Hehe..( gelak jer...kawan2 dia 2 orang Chinese kat sebelah pun, gelak juga...)

Bila dia bagi jawapan yang buat aku sakit hati, aku terus malas nak cakap. Budak ni memang, kalau mai kedai aku...banyak soal, terlebih ramah...gaya nak juai minyak urat pun ada. Tapi aku layan jer...pangkat adik2. Tapi hari tu aku hangin betoi...malas nak cakap ngan dia, tapi siap bagi jelingan maut masa dia reverse keta dia untuk keluar. Dia n kawan2 cuma gelak jer...tanpa ada rasa bersalah.

Lepas tu...lama aku tak nampak dia. Then, satu hari, aku nampak gambar dia kat newspaper. Gambar tu adalah antara mangsa yang terkorban nahas Helicopter TUDM kat Sungai Puyu, BTW. Dan di bawah gambar dia...tertulis nama yang sedikit pelik bunyinya. Aku terkejut. Sungguh! All this while aku tak tau yang dia rupanya orang siam...bukan Islam. Muka dia yang macam Melayu dan bahasa Malaysianya yang fasih, buat aku tak pernah terfikirpun yang dia rupanya non-muslim...


No comments:

awesome comments