A scribble of my mind and heart.....

Saturday, September 21, 2013

RANDOM UPDATES

Been lying low lately, taktau nak tulis apa... so hari ni nak update sikitlah...

1. Kereta masih kat workshop.
Inilah 'M. Nasir' saya... hehe

It has been 3 months, and my 'M. Nasir' still did not get well. Mula2 nak baiki apa yang patut. Depa buat all the trouble shooting but failed. Semua tak boleh nak selesaikan masalah. Last2 depa kata nak kena tukar enjin... cost is about 6K. Minta nyawa... minta nyawa.... sesak nafas. Tapi nak kena buat jugak sebab kalau tak buat nak naik tak buleh, nak juai balik pun tak buleh. Kalau tak buleh nak juai tak buleh nak drive... nak kena juai kat besi buruk la.... huhuhu.

Nota : Saya terima ini sebagai ujian dan kifarah. Masalah ini datang serentak dengan yang lain2 lagi.
Semoga the last choice nidipermudahkan dan berhasil.

2. Feline Panleucopinea (FPL)
Kucing-kucing kat rumah, kena serangan hawar kucing atau FPL. It started with Abu, ingatkan dia tak larat sebab bergaduh, rupanya ada sebab lain... last2 10 ekor telah menjadi korban. Redha ajela...

Everything happens for a reason. Mesti ada hikmah. Allah tahu saya tak mampu nak manage kucing yang banyak. Pagi-pagi terkejar-kejar bersihkan kandang dan beri makan, kadang-kadang sampai terlambat pegi kerja. Mujur Kak Mun ada nak tolong. Maybe sebab itu DIA hantarkan virus dan ambil kucing tu balik dengan cara yang tak memberikan rasa bersalah pada saya. Walaupun sedih, saya sudah mangli. Ini serangan ketiga dalam beberapa tahun ni dan merekodkan kematian terbanyak sebab bilangan kucingpun dah bertambah.

Antara yang sudah diambil Yang Maha Pencipta...

Semua yang dalam cage ni mati kecuali yang hitam pekat tu... he survive the virus attack.
Ini gambar masa kuarantinkan depa.

Abu, yang mendahului yang lain

Saya panggil dia Zoro, ini gambar masa kecik. Beberapa bulan yang lalu. betina.. saya bawa ke vet
untuk S & N, tapi bawa balik sehari jer,
dia mati... maybe sebab badan dia lemah dan tak mampu nak lawan. Kesian dia.

Ini Bulat. Such a very strong cat. Diapun kena, but fighting for 5 days and at last survived.
Selain dia dan Dodoi (yang hitam tu). Qer Qer jugak survived. Alhamdulillah.

La ni, kat rumah tu tinggal 16 ekor semuanya, tak termasuk kucing Kak Ah. Cukuplah kot. Kata kakak2 saya, ' hang jangan dok kutip lagi. Cukuplah banyak ni.' Tapi saya tak berani nak janji dengan depa dan dengan diri sendiri... especially kalau nampak orang buang kitten. Tak sampai hati nak lalu pi. Orang yang buang kitten tu, memang tujuannya nak bagi kitten tu mati. Dia bukan pandai nak cari makan. Dan kalau saya just pass by like seeing nothing... sama je macam sayapun nak biarkan dia mati.

Huhuhuhu...

Nota : Menyayangi kucing itu... terapi minda. Saya suka tengok kucing tidur. Selalu ralit tengok kitten main sesama sendiri dan dengan objek macam bola ka... dan saya suka peluk kucing.

Photobucket

No comments:

awesome comments