A scribble of my mind and heart.....

Friday, July 15, 2011

JALAN2 BANDUNG- finale

Ceh..ceh...macam filem cereka plak...pakai finale segala...

Hari terakhir, masing2 buat agenda masing. Aku teman Ju'a pi Pasar baru semula, pakai taxi jer sebab Asep dah janji nak fetch dan hantar ke airport pukoi 11 Am. Liz dengan Nita pi FO shopping lagi...masih ada yang nak dicari. Rin pulak, nak melengkapkan misi datang Bandung... head to toe Spa.

By pukoi 11, kami dah on the way ke airport, kena tambah satu taxi, sebab beg semua orang dah beranak. Separuh naik teksi, separuh naik Avanza. On the way, singgah di Amanda, beli Brownies. Kalau mai Bandung dan tak bawa balik brownies... macam tak lengkap...

Lepas settle, off to airport. Masa check in...bagage Nita dan Rin sudah terlebih muatan...kenalah bayar tax. Kami bertolak dari Bandung pukul 2.20 PM, touched down KLIA pukul 4:50PM ( kalau tak silap la...)

Overall, its a fun trip, sangat berpuas hati....dan teringin nak pi lagi. Hari tu pun tak pi Tangkuban Perahu. Dan, katanya...sekarang ada Trans Studio kat Bandung...tourist attraction terbaru..

PEMANDANGAN BIASA, DARI RASA HATI AKU ( yang 1st time ke sana);
Shopping,
Untuk yang gila shopping, sesuai sangatlah...bawalah duit banyak2. Factory outlet (FO) bercambah. Terutama untuk yang suka berfesyen, anda ada banyak pilihan. Tapi off all, orang biasa macam aku, suka berbelanja kat Pasar Baru tu...

Peminta2 sedekah,
Ramai, dan bermacam cara. Yang ketuk2 tingkap kereta, petik gitar dua tiga tali...untuk diberi sumbangan. Ada juga yang ketuk2, hulur cawan kosong. Aku pulak hati mudah kesian kat orang...tahan jer rasa sedih tengok semua tu. Ju'a dah remind awai2 tentang semua ni. Kalau dekat FO tu, ramai sungguh! Aku pejamkan mata, pekakkan telinga dan keraskan hati. Kadang2 terfikir juga, samada mereka2 ni betul2 memerlukan, atau sekadar mengambil kesempatan. Hanya Allah yang maha mengetahui....

Ada jugak budak2 jual suratkabar, " Bu..koran bu, tolong bu...beli koran bu.." sampai naik pening kepala aku. Bila dia sedar kami orang Malaysia, pandai pulak dia tukar ayat..." Macik, suratkabar, macik...macik, suratkabar, macik" dengan suara yang meruntun hati naluri aku. Semoga Allah mempermudahkan hidup mereka...

Mobile Salesman,
Huh! Sakit kepala aku. Depa akan ikut sampai kita beli. Yang jual fridge magnet, key chain, beg telekung, shopping beg, kain batik dan bla..bla..bla...Bertaburan di sana sini. Tapi, nak kata apa...itulah sumber rezeki mereka. Sekurang2nya, mereka berusaha...

Sekali tu masa keluar dari Bali Heaven sorang2 sebab dah tak tau nak shopping apa, aku kena serbu dengan 5-6 orang salesman ni. Masing nak promote barang. Otak aku rasa jamm...macam nak menjerit suruh depa berenti. Alhamdulillah, Asep come to the rescue. Dia bawa aku ke kereta dan suruh aku tunggu kat dalam....

Lalulintas,
Sepanjang aku kat Bandung tu, aku perasan hanya melalui beberapa traffic light. Hairan! Kota yang sibuk macam tu, dengan kereta bersimpang siur...manage bergerak tanpa jamm walaupun dengan sedikit traffic light.

Dari pemerhatian aku, aku puji betul dengan sikap toleransi dan saling memahami yang mereka tunjukkan. Aku rasa, kalau kat sini la...ramai pembuli jalanraya yang nak menghentam orang. Bayangkan, kalau nak keluar dari simpang, picit jer hon, kereta lain akan beri laluan. Nak menyelinap, hon jer...kereta lain akan ke tepi.

Bila sembang dengan Asep, katanya, disana hon itu seperti peringatan dan minta laluan. Masing-masing sudah faham. Sepanjang jalan raya tu, akan kedengaran bunyi hon berselang seli...tapi hon lembut laaa... Bukan honnnnnn yang panjang dan kuat. Kita kat sini, picit hon untuk marah kat orang...Hehe, sori yer, tak salah kan! Puji benda yang baik.

Ada sekali tu, on the way back from Kawah Putih, kami terlepas Restoran Sidang Reret. Selamba jer Asep buat U-turn walaupun ada kereta lain tengah melalui jalan tu. Dan kereta yang lain tu, baik jer berenti...bagi Asep jalan dulu. Kami semua geleng kepala...dan masing2 setuju, kalau kat tempat kita, mau nak kena maki. Hmm...maybe kita patut buat tauladan benda2 baik macam ni...bertoleransi ketika memandu....

Kenderaan awam kat Bandung.

Apotek
Sempat masuk Apotek, untuk beli Bisacodyl. Biasa la kalau jenjalan tempat orang...bab ni yang payah. Kat sana depa dah lama on Dispensing Right Service. Depa kena dapatkan prescription dari doktor dan dapatkan bekalan ubat di farmasi. Nampak sign ' Apoteker'. Hehe...lawak, thats the term used for Pharmacist in Indonesia...

Hmm...tu jer lah yang aku nak rumble grumble...Bandung trip is a fun trip because I was surrounded with happy people. Thanks to Ju'a sebab sudi invite aku join. They said the next trip will be Vietnam. Entah! Tetiba rasa segan pulak nak join...walaupun, dalam hati teringin jugak...

No comments:

awesome comments