A scribble of my mind and heart.....

Monday, January 11, 2010

BUBUQ SORA

Semalam (hari Ahad) kami buat bubuq sora (bubur asyura ler) kat rumah....Kak Ah, Kak Rah dan Kak Mun yang empunya rancangan...so start seawal 10 pagi. Bubuq ni versi Penang, yer lah bubur Asyura ni rasanya berlainan ikut negeri...bergantung kepada campuran bahan2 yang dimasukkan tu. Tapi, sebenaqnya aku tak ler gemar sangat makan bubuq sora ni, sebab manis sangat...tapi makan juga gitu2 jer.

Bahan2 yang dicampur adalah tepung beras yang dikisar, santan, gula merah, kacang tanah, kacang kuda, kacang hijau, jagung dan ubi keledek...dekat pukul 2 petang baru siap.





Untuk Kak Ani yang dah lama tak balik kampung....hehehe...layan gambaq jer la, jangan dok meleleh ayaq lioq noo...

2 comments:

nabella said...

Besh nyer..wat dlm kawah...kalu mak aku kacau dlm periuk jer..thn ni mak x uat lagi..dah x larat kut dia..cian..baru sminggu kt umah dia ..aritu kt umah aku..sure x abih2 ngemas lg...

Packy @ Mawar Merah said...

Hmm....hg mesti miss dia, tak pa cikna..kat Kedah pun ramai yang dok sana...mesti ada anak cucu pi tolong. Bab2 ngemas ni, kalau lama tinggai ghumah...kita yang muda pun tak larat, ni kan pulak umog2 mak hang tu....hopefully dia sentiasa diberikan Allah kesihatan yang mengizinkan dia manage everything.

awesome comments