A scribble of my mind and heart.....

Saturday, February 26, 2011

SAMBAL JAWA 'n' KICAP TIRUAN

Haa...jangan terkejut, ini bukan blog masakan. Lately, asyik upload gambag makanan jer. Ni gambag sambal jawa, fevret aku gak ni. Ia ada berkenaan dengan apa yang nak aku sampaikan kat bawah.

Aku ni, kalau pasal makan...tak kisah sangat. Yang perlu ada cuma samada gulai, sambal tumis ataupun ikan kering, especially...gelama masam. Nak makan sedap2 tu...kadang2 jer. Infact, semua adik beradik macam tu sebab dah kena train dengan arwah ayah dan mak begitu.

Tapi kadang2...makan makanan bagus2 pun tak berjaya membangkitkan selera. Selera jadi tumpul. Kalau jadi macam tu, selalunya aku tau apa nak makan...buat jer sambal jawa, goreng teloq mata kerbau, pastu...makan dengan nasi panas2. Hmm...nikmat.

Kalau buat sambal jawa...suka guna kicap Kipas Udang. Bubuh cili api dan bawang banyak2. Kalau buat pulak...lebih lama simpan...lebih sedap.

Tapi baru2 ni, aku dapat emel dari Yati...tentang macam mana nak bezakan KKU antara yang tulin dan palsu. Siap dengan gambar dari sini

"Untuk jangka pendek bagi mengurangkan impak kepada pengguna pihak kami telah membuat pembaharuan kepada capseal dan label untuk memudahkan pengguna membuat perbandingan diantara kicap tiruan dan asli. Produk dengan Label baru digunakan bermula pada penghujung September hingga kini dan boleh didapati di Hypermarket dan semua kedai-kedai yang lain.

Jika pengguna masih menjumpai produk kicap dengan label lama (Capseal hitam) sila buat perbandingan seperti gambar yang dilampirkan disini sebelum membuat pembelian. Pihak kami mendapati dari segi pembungkusan, 98% peniruan sama dengan yang asli menjadikan pengguna susah untuk melihat perbezaan.

Dari segi rasa memang tidak sama kerana produk tiruan banyak mengunakan air biasa, pewarna dan bahan pemekat , gula serta garam dan tiada rasa lemak (Umami). Berbanding produk asli yang menggunakan peraman ekstrak kacang soya yang mempunyai rasa lemak(umami) seakan rasa monosodium glutamate(ajinomoto).Oleh itu pihak kami sekali lagi sangat mengalu-alukan peranan Saudara Azhar untuk menyebarkan maklumat ini kepada pengguna setia kami yang lain. Kerjasama saudara amat kami hargai"


Hmm...baru teringat, tak lama dulu, pernah juga terbeli KKU tiruan. Beli KKU manis, tapi...rasanya masin. Masin yang amat pulak tu. Hangin satu badan aku masa tu...tah manusia mana ler yang tak bertanggung jawab tu....Asal ada produk yang laris, depa buat yang palsu.

Jom kita tengok apa bezanya.....


Ini perbezaan pertama, dari segi kedudukan bar code.


Yang kedua, perbezaan penutup botol dan tulisan M1 tu, kena tengok betoi2 la.



Yang terakhir pulak, boleh cek perbezaan cetakan tarikh luput/ exp date tu. Dan juga warna tudung botol, yang kalau tak ditenung betul2...nampak serupa jer.

So...lepas ni, kalau nak beli kicap KKU, mungkin boleh gunakan info ni untuk pastikan produk yang kita beli tu genuine. Kesian kat Zara Food...penat2 buat produk dan laris, ada pulak 'binawe' yang dok pi tiru.

1 comment:

EL MARIACHI said...

layan kicap tamin le sekali sekala...hehehehe

awesome comments