A scribble of my mind and heart.....

Monday, March 21, 2011

GOOD MEMORY

Image from here

Sebulan yang lalu, aku pi tempah baju (baju blouse) kat sorang Maknya...dah bertahun rasanya aku tak tempah baju kat dia. Semenjak Kak Mun balik duduk di kampung dan ambil tempahan jahit baju kurung. Kedai jahit tu pun dah berpindah dari tingkat bawah ke tingkat atas.

Dulu2, dia pernah bagi card with numbers, untuk refer ukuran baju. So, setiap kali pi, kena bawa kad tu...dan dia akan refer ukuran dari situ. Bila nampak aku jer, soalan pertama dia;

" Wah! Lama talak nampak?"

" Di rumah dah ada tukang jahit lah auntie,"balas aku.

Lepas tu, terus ke tujuan asal, then dia tanya kad yang tah ke mana2 aku dah buang, dia tanya nombor aku...pun aku tak ingat.

Dia ketuk kepala dia dengan jari dua tiga kali, lepas tu macam fius dah bersambung...a series of 4 numbers keluaq macam bertih jer dari mulut dia...tu dia, dia boleh ingat nombor aku yang aku sendiri tak ingat.

Bila refer, ukuran dah banyak lari...la ni badan dah terlebih lemak, berbanding zaman dulu2. So, pakai ukuran baru jer lah...ada juga bawa baju contoh.

Lepas 3 minggu, seperti yang dijanjikan (Sabtu lepas)...aku pun pi nak collect tempahan tu. The minutes she saw me entering her door, dia dah kalut cari my baju...dan betul pulak tu. Tiga helai, semuanya betul. I'm amazed! Aku yang masuk kategori masih muda ( walaupun menghampiri senja) asyik lupa itu ini...memalukan. So, aku interview la dia;

Aku: Auntie, umur sudah berapa?

Dia: Anam tiga (63 tahun).

Aku: Wah! Auntie, memory masih kuat, hari tu ingat saya punya nombor, harini..saya belum cakap baju mana...auntie sudah tau.

Dia senyum.

Dia: Saya talak suka duduk diam2, tak buat kerja...saya hari2 mau sibuk.

Aku: Tapi auntie punya memory kuat...saya pun kalah.

Dia: Saya malam2, saya buku taktau baca...tapi saya main itu Sodoku. Itu main nombor...lu tau ka? ( sambil tangan dia mencapai buku Sodoku.)

Dia: Tiap2 malam, saya buat ini...kasi saya punya otak fikir. Baru boleh ingat semua barang. Kalau diam2 duduk...lama2 jadi nyanyuk.

Aku tersenyum. Haritu, aku yang selalu lupa itu, lupa ini...belajar sesuatu dari Maknya tu. Lepas ni aku kena main banyak Jigsaw Puzzle, crosswords dan Sodoku....dan, yang paling penting, aku kene banyakkan baca Al-Quran juga.

No comments:

awesome comments