A scribble of my mind and heart.....

Friday, December 2, 2011

INTEROR DESIGN

Pernah tak berangan nak menghias rumah?
Aku pernah...
siap langgan Anjung Seri tiap bulan
walaupun waktu tu, aku masih belum ada rumah sendiri.
Ekceli...la ni pun, takder rumah sendiri...
Rumah buat kongsi2 ada laa...ramai yang chip in modai...

KORANG ADA TEMA PILIHAN?


ASEAN STYLE
Ini Asean Style...simple dan tak berserabut...
Kalau rumah aku, aku sukalah simple simple cenggini...
Aku suka LAPANG dan TERANG....
Suka jugak, kalau SEJUK dan DINGIN memanjang...
especially kalau nature punya...ada angin 'buih-buih' kata orang Penang la..


CLASSIC AND EXCLUSIVE

Gaya Klasik...exclusive gitew...
Macam ni pun, aku suka jugak...
yang nampak klasik dan purba...padan dengan umoq aku, yang juga antik...
ada pula lampu chandelier menerangi ruang...
Tapi jejenis gini selalunya mahal wei...
bocor wa punya kocek...


MODERN AND CONTEMPORARY

Ni gaya apa? Aku pun tak tau...
Yang inipun nampak exclusive...
Nampak cozy dan romantik, mewah beb...
Siap dengan lampu tumpu menerangi ruang..
Tapi,
rase cam tak mampu jer.


ENGLISH DECOR


English style
Yang macam ni sejuk mata memandang...
Tapi sarat jugak tu...kalau luas sikit baru best....
English decor, kebetulan...
la ni dok gila lukis english decor ni...

Sebenarnya......

Hmm....
Sibuk nak rumah besar, mewah dan selesa...
Sibuk juga nak interior design yang mewah bergaya,
Sibuk pula nak tema itu, tema ini....
Sampai aku lupa...
Kena juga siapkan diri untuk rumah yang kat bawah sana...


Ustaz aku kata...
Kita kena sediakan deco untuk 'rumah' kat sana juga...
1. Nak juga 'rumah' yang itu terang...
2. Nak juga 'rumah' tu dingin seperti dipasang aircond 2.5 horse power
3. Nak juga 'rumah' tu luas saujana mata memandang...
4. Nak juga 'rumah' tu selesa, yang tempat baringku macam tidur di katil empuk...
5. Nak juga 'rumah' tu..tenang dan aman..

Makanya....

aku teringat newspaper cutting yang aku simpan,
yang bertulis;

AKU RUMAH TERPENCIL,
maka kamu akan senang...
dengan selalu membaca al-Quran.

AKU RUMAH YANG GELAP,
maka terangilah aku...
dengan selalu bersolat malam.

AKU RUMAH PENUH TANAH DAN DEBU,
maka bawalah amal solehmu...
yang menjadi hamparan.

AKU RUMAH ULAR BERBISA
maka bawalah amalan Bismillah...
sebagai penawar.

AKU RUMAH PERTANYAAN MUNKAR DAN NANKIR,
maka perbanyakkanlah bacaan,
 LA ILAHAILLAH MUHAMMADUR RASULULLAH...
supaya kamu dapat menjawab kepadanya...

Sesungguhnya, dalam sedar...aku kadang2 masih menipu diri sendiri,
selalu jadi lupa dan alpa...

DAN SESUNGGUHNYA... 
AKU AMAT MENGHARAPKAN RAHMAT DAN AMPUNANNYA,



Ya Allah… terimalah taubatku… 
Ya Allah… terimalah taubatku… 
Ya Allah… terimalah taubatku…

No comments:

awesome comments