A scribble of my mind and heart.....

Wednesday, November 14, 2012

I LOVE MY SIBLINGS...


Saya dilahirkan dalam keluarga yang majoriti ahlinya wanita. Five elder sister, one big brother and one younger sister. Being second last in the family menjadikan saya kadang-kadang, 'manja taik kucing'. Bab masak memasak, memang saya lemah... sebab saya di kelilingi oleh pakar-pakar masak. Maka saya dan adik yang paling kecil, selalunya ambil part cuci pinggan saja kalau ada family get together.

Abang saya... sahlah anak kesayangan dalam keluarga. Dialah racun, dialah penawar. Mak dan ayah tunggu lima kelahiran sebelum dapat dia. Ayah pakai petua pi curi turus pagaq kat tanah orang ( lepas tu baghu bagitau tuan dia). Biasalah, orang dulu2, penuh dengan petua dan kebetulan pula... menjadi. Tapi, kesian jugak kat Abang sebab dia tak dak geng. Sensorang jer lelaki.

Alhamdulillah! Kami rapat. Dalam ikatan keluarga, kene selalu give and take. Arwah ayah dan Mak juga selalu ajar, kalau makan... mesti kena ingat adik beradik. Secara tak langsung, kami diajar untuk ingatkan adik-beradik. Mak dan ayah dah ajar menjaga ikatan sejak kami kecik lagi...

Kini, umur saya sudah dekat separuh abad. Kakak-kakak pun semua sudah masuk umur lima puluhan. Semua dah mula sakit-sakit. Semalam kakak saya yang nombor 4, admitted to hospital. Previously, my younger sister was diagnosed with serious illness. Mostly everybody is suffering from some kind of illnesses, its an ageing process, growing old process.

Bukan mengeluh, bukan juga tidak bersyukur. Sakit itu pemberian Allah. Dengan cara itu, kita akan lebih ingat pada Dia dan bersedia untuk mati. Sakit itu juga kifarah dosa, moga akan terluruhlah dosa-dosa yang tak terhitung sepanjang hidup kita. Cuma bila semua sudah carry sickness dalam badan, semuanya sudahpun menuju umur-umur senja... saya sangat takutkan kehilangan mereka. Sungguh! Saya tak sanggup untuk menghadapinya. Bila fikirkan tentang itu... saya pasti bergenang air mata.

Namun siapalah kita untuk mempersoalkan urusan Allah. Lambat laun, saya perlu hadapi juga. Saya tak tahu siapakah yang ditakdirkan akan pergi dahulu... Kalau boleh, saya nak 'pergi' dulu dari yang lain-lain. Kalau boleh... saya nak minta Allah pilih saya dulu supaya saya tidak perlu melalui kesedihan tu, kehilangan tu dan kerinduan tu... kalau bolehlah... tapi tentunya itu mustahil.

Saya cuma mendoakan Allah memberi kesihatan yang baik, mempermudahkan hidup keluarga saya dan mempermudahkan urusan ibadat kami. Dan semoga Allah menjadikan  hari yang terbaik dalam hidup kami, adalah hari di mana kami dipanggil untuk mengadapnya. Ameennn!!!


"Do not think of death and worry about sustenance - They will both inevitably have to reach you at the prescribed time!"

— Couplet


Photobucket

No comments:

awesome comments