A scribble of my mind and heart.....

Thursday, May 16, 2013

SELAMAT HARI GURU

Hari ini hari guru sedunia.... :)


Kalau tak jadi ahlul farmasi, saya mungkin jadi cikgu kut. Sebab arwah ayah saya memang sukakan kerjaya guru. Abang saya cikgu, adik saya pun cikgu... terbaru, anak saudara saya pun jadi cikgu. Namun jadi cikgu zaman sekarang cabarannya lebih. Tak sama dengan kerjaya guru zaman dulu2. Sentiasa dihormati oleh semua orang...

Masa saya sekolah rendah, ( zaman tok nadok dulu2) cikgu memang dipandang tinggi. Saya masih ingat Ustaz Qari yang selalu usik saya. Cikgu ManDon yang kalau dapat tangkap saya, dia tak akan lepaskan tangan saya. Cikgu Halimah yang selalu usung saya balik rumah dia... nak jadikan saya anak angkat katanya. Mujur mak saya tak benarkan. :)) Cikgu Jaafar yang ajar saya pendidikan jasmani dan Cikgu Rahman yang suka ajar nyanyi... saya ingat lagi lagu Burung Ketelang yang dia ajar...

Di puncak pohon cempaka,
Burung ketelang berbunyi,
Bersiaul-siul, memanggil-manggil
Trilili... lili... lilili....

Tapi dalam semua, saya selalu teringatkan Cikgu Ismeth. Nama penuh dia, Cikgu Ismeth Amir Muhammad Salleh. Dia mmg gemar soal sifir sebelum mula kelas tiap tiap pagi. Semua orang kena berdiri atas bangku, Hanya yang boleh jawab jer, boleh duduk. Yang tak boleh... kena rotan.

Cara dia tanya sifir pula, tanpa warning. Aci main tunjuk dan soal tak ikut giliran. Siap point kami dengan rotan panjang dia tu... memang selalu buat orang yang terkejut tak mampu nak jawab.

Saya ni, selalunya memang lepas la. Tapi tak thulah sebab apa, satu hari tu, kena tanya sifir dengan mengejut. Soalannya 8 x 3=?, akibat terkejut... saya jawab 21. Apalagi... hari tu, saya kena satu rotan di 'backside'. Rotan yang ambik lajak pulak tu ( dia pura2 ambil lajak sebenarnya). Sekali tu lah... saya kena rotan sepanjang saya sekolah. Sakit yakmat! Tapi itulah yang saya kenang sambil tersenyum hingga ke hari ini.

Saya tak tahu di mana cikgu saya tu sekarang. Masih hidup atau sudah kembali menemuiNya? Di mana pun dia, jika masih hidup, saya doakan dia diberikan kesihatan yang baik, dan dipermudahkan dalam beribadat, Jika sudah tiada... semoga ruhnya dicucuri rahmat Allah hendaknya...

Masuk sekolah menengah, saya bertemu guru2 yang lain. Antaranya, Ustazah Khadijah, Ustazah Rokiah ( semoga ruhnya dicucuri rahmat), Puan Ainon Hayati, Mr Beh, Mrs Ng, Puan Yangketees, Miss Pillay, Mrs Thevathasan dan ramai lagi. Tak lupa cikgu tuition yang saya ingati selalu Sir Takiyuddin.

Selamat Hari Guru untuk mereka dan semua. Jasa guru akan sentiasa dikenang.


Photobucket

No comments:

awesome comments