A scribble of my mind and heart.....

Monday, September 17, 2012

DAPAT HABUAN...

Hari ni, sambung cerita stray cat Si Yeyeng ( nama yang saya bagi kat dia sebab susah sangat kalau tak ada nama). Macam story dalam N3 sebelum ni, dia suka menyelit masuk ke dalam kedai bila customer buka pintu. Lepas tu... senyap senyap pulak menyelinap masuk dan tidur di bawah rak.

Sedar yang dia suka buat lagu tu, saya block lorong masuk ke bawah rak tu. Saya letak kotak besar2. Ingatkan dah ok ler, tau2... agak petang sikit ( hari sabtu lepas) saya terjumpa dia tengah tidur kat atas rak dalam setor saya...  nak marahpun tak jadi, sebab kesian. Dia tidok sampai tak sedaq habaq ( kata orang Penang). Sempat juga saya snap foto sekeping...



Bila malam, saya angkat dia letak di luar kedai. Tapi dalam dok melayan kastemer tu, agaknya dia curi2 masuk pula. Nak dijadikan cerita, sewaktu nak balik malam hari Sabtu tu, dalam kalut2 nak balik, saya lupa nak check semula. Sedangkan esoknya hari Ahad dan saya off bisnes.

Hmm... nak jadi habuan sayalah! Pagi tadi bila buka kedai, dah ada bau yang kurang menyenangkan dari dalam kedai. Dalam hati cakap, ' Sudahhhh! Aku dah terkurung kucing dalam kedai1'. Sehari semalam pulak tu. Bila cek sumber bau... rupanya dia terkurung kat dalam bilik rehat cum bilik sembahyang saya. Bilik itu pulak, saya kunci setiap kali nak balik. Jadi, dia terkunci tanpa makanan dan dalam gelap selama sehari semalam.

Adusss!!! Nak marahpun tak guna. Sebab part of it adalah dari kelalaian saya juga. Cuma yang bagusnya, dia tak poo poo merata-rata. Dia poo-poo atas surat khabar yang saya letak bawah katil dan dia kencing atas plastik sampah yang dia bentukkan menjadi seperti kolam. Air kencing tu bertakung di tengah-tengah dan tak susahkan saya untuk mencuci. Tapi bau poo-poo dia, mak datuk! Masam tahap tak tahan. Bayangkan bau tu terkurung selama sehari semalam.

Bila fikir balik, agaknya kucing yang sekor ni, jenis yang pegi sekolah kut! Hehe... apa-apapun, memang padanlah dengan muka saya. Sebab tulah orang malas nak buat baik dengan kucing, diberi betis... dia nak kan paha. Tapi nak buat macam mana, Allah dah kurniakan rasa sayang terhadap kucing dalam hati saya... paling terukpun, saya berleter dekat dia, macam saya berleter dekat orang...

:)
Photobucket

No comments:

awesome comments