A scribble of my mind and heart.....

Saturday, September 1, 2012

INSIDEN UNTUK DIFIKIRKAN...


Salam...
Banyak yang saya encounter bila hari2 bertemu customer. 
Macam kata pepatah, ' ramai orang bermacam ragam', dan ragam2 tu... buat saya berfikir, menilai dan mengambil iktibar.
Contohnya beberapa peristiwa yang pernah terjadi kat dalam kedai ...

1. Kecil2 cili padi

Anak saudara saya yang umurnya 12 tahun meneman saya di kedai. Dan, saya masa tu, tengah menulis untuk 'Projek Hotel Tepi Lebuhraya'. Semasa saya sedang sibuk dengan customer, dia menjengok tulisan saya. Then dia tetiba jer tegur saya...




Hmm... hari itu, saya belajar something dari guru cilik saya. Bukan saya tak pernah tanyakan tatabahasa macam ni dengan sifu saya, cuma kadang2 saya memang lemah bab nak mengingat. Bila kena tegur dengan budak kecik, baru ada akal!

2. Kecil jangan disangka anak...

Imej pinjam dari encik google...

Sahabat baik saya, bersama anak perempuannya ( umur dalam 10 tahun) mengunjungi saya di kedai.
Tak ada apa untuk dijamah sekadar sedikit kueh raya yang saya bawa dalam tupperware.
Terlalu excited nak bersembang, dia terus bercakap selepas merasa makmur buatan saya..
Tanya dia dengan mulut masih penuh makanan, ' hang buat ke makmur ni?'
Saya mengangguk.
Tetiba anak kawan saya menegur, ' mama, telan dululah makanan tu, baru le bercakap!'
Ha... amek kau, kata saya dalam hati...
anak pula yang menegur perangai mak.. mak pula, jumpa kawan terus terasa muda macam masih 17 tahun...

3. Anak tak berbudi bahasa dengan emak...


Seorang mak, datang kedai bersama anak perempuannya,
umur budak perempuan tu... dalam 17 - 18 tahun, agak saya lah.
Si anak nak membeli satu barang, tapi si emak tak bersetuju dengan barang yang dipilihnya, 
Si emak cuba suggestkan pilihan lain.
Yang buat saya terkedu, si anak cakap... 'mak tak reti bahasa ke! Orang cakap macam ni...'
Dan... si emak masih mampu tersenyum dengan kata-kata anak tu.
Tak tahulah, mungkin bahasa itu dah biasa dituturkan di rumah,
Siapalah saya untuk menilai cara orang mendidik anak.
Tapi saya rasa, deep down inside the mother's heart, mesti dia terasa kecik hati...


4. Bila ayah sakit...

Pinjam encik google jugak...

Sorang Apek datang ke kedai membeli ubat demam dan selsema,
Kesian saya tengok keadaan dia, walaupun demam, kena cari ubat untuk diri sendiri.
Aura kepoh yang kadang2 muncul dalam diri, buat saya ringan mulut bertanya...
Saya : Uncle, mai sendiri ke?
Uncle : Sendiri la... sapa mau tolong lagi...
Saya : Anak2 uncle tak ada ke? Kesian uncle, demam pun kena keluar cari ubat sendiri.
Uncle : Haiya... sekarang punya anak, keksim woo...
Dulu2, masa dia kecik, dia sakit kita jaga sama dia. 
Cepat2 kita bawa dia jumpa 'lokon', kita takut dia mati...
Kalau dia talak titon arr, kitapun tak bleh titon,
lagi... satu nyamukpun kita tak mau bagi gigit sama dia...
sikalang arr, kita sakit, bukan dia mau cari ubat kasi kita baik...
Dia cakap kita kasi susah sama dia, dia lagi pelan2 tanya... BILA KITA MAU MATI!

Saya terkedu dengar jawapan Apek. Kata2 Apek tu, memang bernas dan ada betulnya.
Diam2... saya geleng kepala....

Nota: Keksim = Sakit hati, lokon = doktor.


Photobucket

No comments:

awesome comments