A scribble of my mind and heart.....

Friday, July 30, 2010

ANAK ANGKAT


Pagi2 lagi kawan aku talipon, katanya tengah confius nak buat keputusan. Aku teringat dalam 2 bulan lepas suatu haritu dia talipon aku jugak, merengek suruh aku carikan kalau ada sesapa yang nak bagi baby kat dia...sebab dia terasa macam nak bela anak angkat...bukan nak sorang, tapi 3 beradik kalau boleh. Ada sebab tertentu yang mendorong dia fikir macam tu lah.

Sebelum insiden 2 bulan lepas, ada jugak orang nak bagi baby, dah janji betoi2 nak ambik, tup-tup ayah dia tak bagi. Frust menonggeng ler kawan aku nih. Seingat aku banyak kali dia dah hampir2 'mengangkat' baby2 tu tapi tak jadi2..belum rezeki dia agaknya.

Tadi pagi tu, ada lagi satu baby yang parents dia tak mampu nak jaga dan nak bagi kat orang. Dari segi status budak tu..salasilahnya ok lah. Tapi baby boy, dia takut tak dapat nak jaga aurat bila anak tu remaja nanti. Lepas tu, satu problem lagi parents kawan aku ni macam tak berapa nak setuju dengan keinginan dia tu....so dia tanyalah aku nyer pendapat.

Aku pun kadang2 teringin jugak nak ulit baby, terasa jugak nak ambik anak angkat...tapi aku belum cukup kuat semangat nak bela anak orang. Sebab, pada pendapat aku yang tak berapa reti dan tak sempurna nih, rasanya kalau nak bela baby yang bukan darah daging kita, pertama sekali kena betulkan niat kita lah. Jangan ler amek anak angkat dengan tujuan supaya bila kita tua2 nanti akan ada orang nak jaga kita...rasanya, we will end up frustrated.

Kalau aku lah, rasanya niat tu aku letak pada tiga perkara jer;
1. Buat penghibur dan peneman aku sekarang.
2. Kalau ada ilmu aku yang sedikit tu, atau kalau ada sifat2 baik dalam diri aku yang boleh aku kembangkan...maka boleh ler aku perturunkan dan ajarkan.
3. Kalaulah perbuatan tu boleh dianggap kebajikan, kene niatkanlah untuk membuat kebajikan.

Lepas tu kena bersedia mental dan fizikal dari segi;
1. Nak pastikan niat tu sentiasa betul...heee, payah tu.
2. Kena bersedia kalau2 lain acuan yang kita terap, lain pulak yang dia jadi...he doesnt grow up to be like what we want him to be...silap2 jadi lebih buruk perangainya...jangan menyesal dan tak boleh mengungkit.
3. Kena bersedia kut2 bila besar nanti dia tiba2 nak balik ke pangkuan biological parents dia. Sebab bond between dia orang tu tak boleh nak dipadamkan macam tu jer...lagi sekali jangan menyesal dan mengungkit.

So, kalau bersedia, hati dah yakin...aku rasa 'go for it' jer lah...dan kadang2 kalau terlebih pikir sangat pun...last2 apa pun tak jadi.

2 comments:

salina said...

buatlah istikharah dulu. hati kena benar2 ikhlas. aku rasalah.

Packy @ Mawar Merah said...

Hee...aku pun rasa lagu tu, tak boleh nak syok2 jer benda lagu ni. Berat tanggung jawabnyer.

awesome comments