A scribble of my mind and heart.....

Saturday, March 10, 2012

RINDU MAK


Malam kelmarin, hampir pukul 1 malam, tiba-tiba.... mak yang sudah tidur lena sebelumnya, panggil nama aku. Kebetulan pula, aku memang belum tidur.

Aku menyahut dari dalam bilik, dan tanya mak sebab apa. Jawapan mak, buat aku terpana, memberhentikan kerja dan keluar untuk dapatkan mak.

Aku selak kelambu mak,

Aku:  "Mak tanya apa tadi?" ( Sengaja aku ulang soalan tu, sekadar untuk memastikan apa yang aku dengar tadi tu betul.)

Mak bangun dari baring, dia duduk mengadap aku.

Mak :  "Mak tanya, ayah hang ni, pi mana?" ( mak ulang soalan tu 2 kali.)

Aku urut paha Mak. Ada rasa sayu bertamu dalam hati aku. Macam nak nangis.

Aku:  "Mak... ayahkan dah meninggal lama dah!" ( Aku ucapkan pelan-pelan, tangan di paha Mak, aku bawa ke bahu Mak. Urut pula bahu Mak.

Mak terdiam, menggaru kepala. Lepas tu... dia tergelak kecil. Then tamparan lembut hinggap di bahu aku.

Mak : "Mak lupa la... ish! Allah dah ambil balik hak Dia. Khudrat, iradat dan ingatan Mak... semua hak Dia. Dia dah ambik balik dari Mak pelan-pelan."

Aku turut tergelak kecil. Tu ayat yang biasa Mak ulang2 setiap kali dia ada masalah lupa dan kurang daya upaya serta sakit.

Aku : " Mak mimpi kat ayah ke?"

Mak : " Agaknyalah kot."

Aku urut paha Mak lagi, suruh Mak sambung tidur. Dan aku sendiri... tak jadi nak teruskan apa yang aku buat.

Hmm...dah 7 tahun ayah meninggal. Semua orang rindukan ayah. Terutamanya Mak. Kadang2, Mak akan terjaga dari tidur macam tu, dan tanyakan ayah. Kadang2, Mak lupa yang ayah dah tak ada.

Al Fatihah untuk ayah. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Dan moga Allah panjangkan umur dan permudahkan hidup Mak. Moga Mak mampu terus beribadat dan berbahagia menuju ke akhir usianya.


 Photobucket

No comments:

awesome comments